Головна » Файли » Мої файли |
25.03.2015, 15:21 | |
Загальноосвітня школа в Україні — це інституція освіти й виховання підростаючого покоління. Вона готує його до життя, вчить дитину бути гідним громадянином нашої держави. Конституція України гарантує «право людини на вільний розвиток своєї особистості» без «привілеїв чи обмежень». Головне — це творчість, пошуки нових технологій, нетрадиційних шляхів, які дозволяють позбутися застарілих проблем. Шкільна бібліотека — саме та крапка на карті села, міста, де зароджуються і горять найбільш яскраві думки й почуття, вона — центр культури, де закладається духовне здоров’я нації. В. О. Сухомлинський писав: «У школі повинен яскраво горіти невгасимий вогник розумового життя: чим багатші й багатогранніші інтелектуальні інтереси вчителів та учнів, чим дорожче для кожного вихованця найважливіше джерело знань — книга, тим менша небезпека розумової обмеженості, байдужості до знань». Діяльність бібліотеки, зокрема, спрямована на виявлення здібностей кожного учня та їх розвиток, формування активної громадянської позиції, інтересів і потреб у читанні, розширення їх духовного світу. Сьогодні навчально-виховний процес спрямований на виховання в учнів власної життєтворчості. Головними акцентами у своїй діяльності вважаю співвідношення форм і методів бібліотечної роботи з моральними потребами і мотивами поведінки учнів; формування творчої особистості засобами бібліотеки й книги, залучення кожного читача до різносторонньої діяльності, виховання дітей небайдужими, здатними відгукнутися серцем, думками, почуттями на всі події оточуючого життя. Робота шкільної бібліотеки спрямована на вирішення таких завдань: * сприяння реалізації державної політики в галузі освіти, розвитку навчально-виховного процесу; * виховання учнів на високих зразках світової та вітчизняної культури, формування на цій основі національної свідомості, шанобливого ставлення до книги як до головного джерела знань; * виховання в учнів інформаційної культури та культури читання * розвиток творчої думки, пізнавальних здібностей та інтересів учнів, сприяння успішному засвоєнню ними навчальних програм; * сприяння самоосвіті учнів та педагогів за допомогою різноманітних форм і методів бібліотечної роботи, забезпечення їх необхідною літературою, інформацією; * піднесення на якісно новий рівень бібліотечної справи з тим, щоб кожен учень оволодів основами бібліотечно-бібліографічних знань. Ставлячи перед собою завдання актуалізувати значущість шкільної бібліотеки як осередку культурного просвітництва та духовного відродження учнівської молоді, я визначила основні напрямки своєї роботи: * формування дієвого бібліотечного фонду на основі запитів, інтересів і потреб читачів; * комплексне вивчення та розвиток читацьких інтересів; * оптимізація довідково-бібліографічного обслуговування користувачів та інформаційного забезпечення навчально-виховного процесу; * напрацювання оптимальної системи щодо формування в учнів основ інформаційної культури та культури читання; * упровадження сучасних інформаційно-комунікативних, бібліотечних технологій популяризації літератури. Здійснюється вирішення цих завдань через поєднання інформаційної, бібліографічної та масової роботи. Одним із основних видів діяльності бібліотеки є формування, систематизація й популяризація бібліотечного фонду. Він у всіх його структурних підрозділах покликаний задовольнити читацькі запити користувачів, ураховуючи їх вікові особливості й потреби. Книжковий фонд бібліотеки, що нараховує кілька тис. примірників, систематизовано й змодельовано відповідно до бібліотечних стандартів. У ньому виділено навчальну, художню, науково-пізнавальну, довідкову, психолого-педагогічну, методичну літературу, а окремо — книги для учнів молодших класів. У режимі відкритого доступу користувачі мають змогу краще вивчити розміщення та склад книжкового фонду, вільно в ньому орієнтуватися. А в бібліотекаря є більше часу й можливостей для індивідуальної роботи: під час довірливої бесіди з учнем вивчати його читацькі інтереси, давати корисні поради щодо вибору книги та роботи з нею, рекомендувати твори з книжкових виставок, що відповідають його запитам та потребам. При такому розміщенні фонду та для надання більш повної інформації про нього доцільно ряд книжкових виставок влаштовувати безпосередньо на стелажах або оформляти тематичні книжкові полиці. Книжкові виставки є однією з найпоширеніших, найпопулярніших форм бібліотечного обслуговування читачів. Вони допомагають учням у виборі художньої чи науково-популярної лі- тератури при вивченні творчості письменників, підборі матеріалів для написання рефератів за темами, при підготовці різноманітних масових заходів. Важливе пізнавальне й виховне значення мають тематичні виставки, які присвячуються різним подіям суспільного життя. Їх мета — розширяти кругозір учнів засобами літератури. Доповнюють, акцен- тують увагу користувачів і допомагають у розкритті теми й змісту виставки влучні цитати, звернення до читачів, питання вікторини, ілюстрації до теми, дитячі роботи. У бібліотеці відкрито цикл книжкових виставок. Серед них — тематична виставка «Т. Шевченко з нами». Представлену на виставці літературу читачі часто використовують при написанні рефератів, творів, творчих робіт. Матеріали виставки стають предметом обговорення, бесід, міні-презентацій. Фонд науково-пізнавальної літератури представлений тематичними поличками «У світі точних наук», «Юним фізикам», «Маленьким господарочкам», «Спорт — краса та сила». А для найбільш активних читачів створено тематичні полички «Сторінки поезії», «Прочитай — не пошкодуєш», «Чарівний світ мистецтва». Успішне розв’язання завдань, які стоять перед шкільною бібліотекою, значною мірою залежить від чіткої, науково обґрунтованої організації бібліотечних фондів та довідковобібліографічного апарату бібліотеки. Каталоги та картотеки є основною частиною довідкового апарату, яким користуються бібліотекар, учителі та учні. Якісне та своєчасне виконання замовлень, запитів користувачів завжди потребує великих затрат часу. У бібліотеці користувачі отримують індивідуальні, групові та тематичні довідки. Саме системний облік й аналіз виконаних довідок спрямований на коректування системи довідково-бібліографічного обслуговування користувачів. Інформаційне забезпечення читачів здійснюється через системний підхід, який включає: * бібліографічні тематичні огляди («Символіка незалежної України», «Історична доля України в дитячій літературі»); * презентації книг, наприклад, «Я вибрала долю собі сама» (за творчістю Ліни Костенко), «Син України» (за творчістю В. Стуса); * тематичні добірки літератури, наприклад «Основи національного виховання»; * картотеки «На допомогу вчителю-предметнику» * оформлення тематичних папок «Якщо ти цікавишся математикою», «Дивовижний світ рослин», «Цікава географія», «Людина та її здоров’я», «Захоплююча наука хімія» та ін.; * постійно діючі виставки «Знайомтесь, нові книги», їх огляди, презентації. З метою інформування педагогічного колективу систематично випускаються інформаційні бюлетені «Нові бібліотечні надходження», «Радимо прочитати», «На допомогу шкільному психологу», «Як допомогти дитині стати творчою особистістю», «Незалежне зовнішнє тестування — вимога сучасної освіти» тощо. Готуються інформаційні огляди науково-педагогічної та методичної літератури, фахових періодичних видань, книжкові виставки та викладки. Так до педагогічних рад «Формування екологічної особистості — основа гармонійних відносин з природою», «Книга як ефективний засіб гармонійного розвитку учня» були підготовлені відповідні книжкові виставки. Систематично оформляються постійно діючі стенди «Народний календар» та «Літературний календар». Здійснюється інформаційне забезпечення методичних об’єднань та індивідуальне інформування вчителів. Бібліотека не завжди має можливість виконати запити вчителів, але може інформувати їх про нові технології, інноваційні форми, нестандартні уроки. Протягом навчального року бібліотека підтримує тісні зв’язки з учителями-предметниками, класними керівниками. Спільна діяльність допомагає всебічно виявляти інтерес дитини, не згасити вогник душі. Інформаційна культура особистості органічно пов’язана з особливостями інтелектуального розвитку. Чим ширший внутрішній світ людини, тим більше можливостей для формування її високої інформаційної культури. Для стимулювання читацької активності учнів, формування позитивної мотивації до самостійного розширення обсягу знань у бібліотеці розроблено систему бібліотечних форм інтелектуального спрямування. Серед молодших школярів проводилися інтелектуальні ігри «Ерудит», «Найрозумніший», «Юні читайлики». Підлітки стали учасниками конкурсів «Чи знаєте ви, що..?», «У світі казок», «Найуважніший читач». Старшокласникам до вподоби ігри «Інтелектуал», «Бібліотечне лото». З основами користування бібліотечними фондами систематично знайомлю читачів як у процесі повсякденної роботи, так і на спеціальних бібліотечно-бібліографічних уроках (починаючи з першого класу). Систему бібліотечних уроків розбила на п’ять узагальнених тем з урахуванням вікових особливостей учнів. Для молодших школярів — це загальне знайомство з бібліотекою, з правилами користування книгою. Дія цієї вікової групи проводяться заняття, серед яких «Подорож до Читай-міста», «Вересневі зустрічі в шкільній бі- бліотеці», «У країні казок», «Улюблені книги моєї родини», «Як створюється книга», вікторини, конкурси, ігри. П’ятикласники на уроках знайомляться з довідковим апаратом книги — змістом та покажчиками творів (якщо такі є), вчаться працювати зі словниками, знайомляться з дитячими енциклопедіями. Результатом системної роботи є сформовані навички самостійного пошуку необхідної інформації за дитячими енциклопедіями, словниками синонімів й антонімів, фразеологізмів. В учнів 6–8 класів закріплюються навички роботи з довідковим апаратом бібліотеки. Тематика бібліотечних уроків включає теми: «Що таке довідкова література, її значення для самостійної роботи з книгою», «Методи самостійної роботи над книгою». Значну роль у процесі формування відповідального ставлення учнів до здобуття знань, їх стійкої потреби в самоосвіті, уміння застосовувати набуті знання в практичному житті відіграє книга. Виховання бібліотечно- бібліографічної культури читачів — це щоденна й копітка праця. Вона буде ефективна лише за умови, коли бібліотекар сам досконало знає фонд бібліотеки, кожну його книжку, вміє її популяризувати. Старшокласники систематизують знання, розвивають уміння працювати з різними джерелами інформації: енциклопедіями, довідковим апаратом книги, бібліотеки. Успішному засвоєнню учнями значного об’єму матеріалу сприяє використання під час бібліотечних уроків інтерактивних технологій, упровадження проектної методики, а також стимулювання дослідницько-пошукової роботи. Наведу приклади тем уроків: «Енциклопедії — наші помічники», «Алгоритми пошуку інформації», «Тематичні картотеки — джерело інформації». Резерви шкільної бібліотеки в справі популяризації літератури далеко не вичерпані. Постійний пошук нових, ефективних технологій, прагнення до формування системи інформаційної підтримки освіти, тісний взаємозв’язок з педагогічним колективом сприяють утвердженню шкільної бібліотеки як культурного, інформаційного й освітнього центру, який одержує, зберігає та розповсюджує інформацію, здатну задовольнити не лише запити читачів, а й сприяти їх духовному збагаченню. | |
Переглядів: 1329 | Завантажень: 0 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всього коментарів: 0 | |